cover_gradient cover_big_dozamel
Polityka antykorupcyjna
Czytaj dalej

Polityka antykorupcyjna

1. Celi zakres stosowania

Celem Polityki Antykorupcyjnej jest określenie poprzez systemowe podejście do zarządzania działaniami antykorupcyjnymi zasad i standardów postępowania w Spółce DOZAMEL mających na celu zapobieganie oraz reagowanie na działania, które mają lub mogą nosić znamiona Korupcji, a w szczególności jest,

  • potwierdzenie zobowiązania najwyższego kierownictwa Spółki DOZAMEL do wykrywania i niedopuszczania do przypadków Korupcji lub konfliktu interesów,
  • zidentyfikowanie, opisanie i wyjaśnienie nielegalnego charakteru katalogu różnych rodzajów praktyk korupcyjnych, konfliktu interesów w celu zrozumienia przez każdego pracownika Spółki i partnerów biznesowych, czym jest Korupcja,konflikt interesów oraz z jakimi zagrożeniami i sankcjami prawnymi się wiąże,
  • ustalenie w Spółce DOZAMEL standardów i wytycznych postępowania, mających na celu zapobieganie Korupcji, konfliktom interesów, sytuacjom niezgodnym zobowiązującymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi oraz zapewnienie transparentności działań Spółki względem jej interesariuszy i organów sprawujących nadzór nad jej działalnością,
  • zachęcanie personelu Spółki oraz partnerów biznesowych do zgłaszania wszelkich podejrzanych naruszeń.

Polityka Antykorupcyjna ma zastosowanie we wszystkich lokalizacjach prowadzenia działalności przez Spółkę, obowiązuje wszystkie komórki organizacyjne Spółki i zatrudniony w nich Personel DOZAMEL, bez względu na formę zatrudnienia.

Polityka Antykorupcyjna jest skierowana również do wszystkich partnerów biznesowych Spółki wyznaczając standardy postępowania w relacjach biznesowych.

Niniejsza Polityka jest częścią zbioru wartości i zasad etycznych obowiązujących w DOZAMEL. Zasady określone w niniejszej Polityce stanowią uzupełnienie przepisów prawa krajowegoi międzynarodowegow zakresie przeciwdziałania Korupcji.

2. Definicje

Stosowane w niniejszej Polityce określenia lub skróty należy rozumieć w następujący sposób:

ARP S.A.

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. w Warszawie.

DOZAMEL / Spółka DOZAMEL / Spółka

DOLNOŚLĄSKIE ZAKŁADY USŁUGOWO- PRODUKCYJNE „DOZAMEL” SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, z siedzibą przy ul. Fabrycznej 10 we Wrocławiu (53-609), nr KRS: 0000085139.

Konflikt interesów

Sytuacja, w której interesy biznesowe, finansowe, rodzinne, polityczne lub osobiste mogą kolidować z osądem dokonywanym przez osoby wykonujące swoje obowiązki względem Spółki; okoliczności mogące doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem Spółki, osoby powiązanej ze Spółką lub jej pracownika, a obowiązkiem działania przez Spółkę w sposób rzetelny, uwzględniający interes Spółki i jej interesariuszy.

Korupcja

Oferowanie, obiecywanie, dawanie, akceptowanie lub ubieganie się o nienależne korzyści jakiejkolwiek wartości (które mogą być finansowe lub niefinansowe), bezpośrednio lub pośrednio, i niezaleznie od lokalizacji, z naruszeniem obowiązującego prawa, jako zachęta lub nagroda dla osoby działającej lub powstrzymującej się od działania w odniesieniu do efektów działania dotyczących obowiązków danej osoby,

Może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Korzyść

Może mieć wiele form, od pieniędzy, w postaci gotówki lub przelewu bankowego, po świadczenia rzeczowe, takie jak zaproszenie na wydarzenie rozrywkowe, opłacenie przejazdu, zaoferowanie przelotu pierwszą klasą zamiast klasą niższą, opłacenie wycieczki do ośrodka wypoczynkowego, zaoferowanie sponsoringu, przekazanie darowizny na cele charytatywne lub zatrudnienie krewnych lub znajomych.

Faworyzacja

Preferencyjne traktowanie jednej osoby lub grupy osób kosztem innych, często bez obiektywnych podstaw, może przejawiać się w przydzielaniu zadań, awansach, ocenie pracy czy dostępie do zasobów, Nepotyzm to szczególna forma faworyzacji, polegająca na przyznawaniu korzyści zawodowych członkom rodziny, niezależnie od ich kompetencji.

Nienależna korzyść

Może mieć wiele form, takich jak preferencyjne traktowanie, zawarcie umowy, ujawnienie informacji poufnych, zwolnienie z cła lub uchylenie kary nałożonej w następstwie kontroli skarbowej.

Ocena Ryzyka

Proces obejmujący identyfikacje i analizę potencjalnych zagrożeń, oszacowania (oceny) poziomu ryzyka związanego z każdym potencjalnym zagrożeniem oraz określenie planu postępowania z danym ryzykiem.

Osoba pełniąca funkcję publiczną

Zgodnie z art. 115 $ 19 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny:

a) funkcjonariusz publiczny,
b) członek organu samorządowego,
c) osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje wyłącznie czynności usługowe,
d) a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Rzeczpospolitą Polską umowę międzynarodową

Partner Biznesowy

Osoba fizyczna lub prawna, z którą Spółka nawiązała współpracę o charakterze biznesowym lub planujeją nawiązać

Personel DOZAMEL / Spółki

Pracownicy i współpracownicy DOZAMEL Sp. z o.o.

Płatna protekcja / handel wpływami

Polega na oferowaniu, obiecywaniu, przyjmowaniu lub zabieganiu o nienależne korzyści w zamian za wykorzystanie rzeczywistych lub domniemanych wpływów w celu uzyskania korzyści od organów administracji publicznej.

Polityka / Polityka Antykorupcyjna

Ustanowione niniejszym dokumentem zasady stuzace do podejmowania działań polegających na prewencji, identyfikowaniu, dokumentowaniu i przeciwdziałaniu działań mogących nosić znamiona Korupcji.

Pracownik

Osoba fizyczna świadcząca pracę na rzecz Spółki, bez względu na rodzaj zawartej umowy i zajmowane stanowisko.

Prezent

Każda korzyść o określonej wartości, zarówno materialnej lub niematerialnej.

Przekupstwo, łapownictwo

Nagabywanie, wymuszanie, zgoda na otrzymanie korzyści, przyjęcie korzyści; oferta, obietnica wręczenia lub wręczenie korzyści.

Sponsoring

Wsparcie finansowe, rzeczowe lub usługowe udzielane przez firmę lub osobę w zamian za promocję marki, produktu lub wizerunku sponsora.

Udział w zmowie przetargowej

Udział w jakiejkolwiek formie nielegalnej współpracy pomiędzy uczestnikami przetargu, która ma na celu naruszenie zasad uczciwej konkurencji i osiągnięcie korzyści.

Współpracownik

Osoba fizyczna realizująca stale na rzecz Spółki prace na podstawie umowy cywilnoprawnej lub w ramach prowadzonej jednoosobowej działalność gospodarczej lub pracownik wykonawcy, podwykonawcy.

Wymuszanie lub nakłanianie

Doprowadzenie do uzyskania nienależnej korzyści przemocą, groźbą użycia przemocy lub przymusem (np. szantaż).

Zintegrowany System Zarządzania / ZSZ

Zintegrowany System Zarządzania w Spółce ustanowiony zgodnie w wymaganiami norm ISO przyjętymi do stosowania w Spółc

3. Wymagania prawne i inne

Polityka Antykorupcyjna została opracowana z uwzględnieniem wymagań:
3.1. Umowy o Współpracy w ramach Grupy Agencji Rozwoju Przemysłu zawarta 25 listopada 2022 r.,
3.2. Polityki Antykorupcyjnej Grupy Agencji Rozwoju Przemysłu przyjetej uchwałą Zarządu ARP SA nr 1141/2023 r.

4. Role organizacyjne i odpowiedzialność

Funkcja / Stanowisko / RolaOpis odpowiedzialności
Zarząd SpółkiOdpowiada za:
• funkcjonowanie Spółki zgodnie z obowiązującym prawem i etycznymi zasadami, unikając wszelkich form Korupcji,
• wdrożenie, utrzymanie, nadzorowanie i ciągłe doskonalenie systemu zarzadzania dziataniami antykorupcyjnymi,
• zapewnienie adekwatnych i odpowiednich zasobów umozliwiajacych skuteczne funkcjonowanie systemu zarządzania działaniami antykorupcyjnym, w tym realizacji postanowień niniejszej Polityki,
• komunikowanie wewnatrz Spółki znaczenia skutecznego systemu zarządzania dziataniami antykorupcyjnymi i zgodności z jego wymaganiami,
• promowanie odpowiedniej kultury etycznej i antykorupcyjnej w Spółce,
• zachęcanie do stosowania procedur zgłaszania podejrzenia lub zdarzeń korupcyjnych,
• reagowanie na nieprawidłowości korupcyjne poprzez dziatania wyjaśniające, sankcje wobec sprawców oraz wdrażanie działań naprawczych i doskonalących system antykorupcyjny,
• zapewnienie ochrony personelu przed dziataniami odwetowymi z powodu zgłoszeń złożonych w dobrej wierze dotyczących złamania polityki antykorupcyjnej Spółki lub z powodu odmowy wzięcia udziału w Korupcji.
Dyrektor / Kierownik KO, Mistrz• wdrożenie w podległych komórkach organizacyjnych zasad określonych w niniejszej Polityce i dokumentach w niej przywołanych,
• nadzorowanie przestrzegania w/w zasad przez podległy personel,
• promowanie odpowiedniej kultury etycznej i antykorupcyjnej w podległym obszarze.
Personel DOZAMELOdpowiada za przestrzeganie ustaleń niniejszej Polityki i dokumentów w niej przywołanych, w szczególności za:
• unikanie zachowań, które mogą sprzyjać wystąpieniu Korupcji,
• zachowanie ostrożności w kontaktach z partnerami biznesowymi,
• powstrzymywanie się od przyjmowania i wręczania niedozwolonych korzyści (np. prezentów, zaproszeń, gratyfikacji),
• przestrzeganie obowiązku informowania o podejrzeniach Korupcji lub konfliktu interesów,
• współpracę w postępowaniach wyjaśniających,
• udział w szkoleniach antykorupcyjnych,
• przestrzeganie zasad dotyczących współpracy z osobami pełniącymi funkcje publiczne,
• stosowanie klauzul antykorupcyjnych w umowach.
Partnerzy BiznesowiZobowiazani są do działania zgodnie z obowiązującym prawem, zasadami etyki oraz niniejszym dokumentem w tym w szczególności nie mogą:
• oferować, obiecywać ani wręczać korzyści majątkowych lub osobistych,
• uczestniczyć w zmowach przetargowych,
• angażować się w płatną protekcję czy inne formy nielegalnego wpływ.
Zobowiązani są do prowadzenia przejrzystej dokumentacji, unikania fałszywych faktur i niejasnych zapisów księgowych.
Powinni aktywnie wspierać działania antykorupcyjne, np. poprzez udział w szkoleniach, audytach czy zgłaszaniu nieprawidłowości.
Dział Zarządzania Zgodnością i ZSZOdpowiada za:
• prowadzenie systematycznej identyfikacji i oceny ryzyka Korupcji,
• monitorowanie obszarów szczególnie narażonych na nieprawidłowości,
• opracowywanie i aktualizowanie Polityki antykorupcyjnej i jej zgodności z obowiązującymi regulacjami i standardami,
• monitorowanie i przeglądy systemu zarządzania działaniami antykorupcyjnymi, ocenę jego skuteczności i doskonalenie zgodnie z wymaganiami normy PN-ISO 37001,
• weryfikację partnerów biznesowych, aby upewnić się, że ich działania są zgodne z polityką antykorupcyjną,
• organizowanie szkoleń dla pracowników i partnerów biznesowych w zakresie zgodności i przeciwdziałania Korupcji,
• współpraca z zarządem w przypadku wykrycia nieprawidtowosci.
Biuro Komunikacji i Zarządzania RóżnorodnościąOdpowiada za:
• prowadzenie rejestru korzyści,
• wydawania prezentów oraz oceny przyjmowanych prezentów.
Pełnomocnik ds. Zgłoszeń WewnętrznychOdpowiada za:
• przyjmowanie zgłoszeń przypadków Korupcji i rozpatrywanie ich zgodnie z obowiązującą procedurą zgłoszeń wewnętrznych,
• zapewnienie bezpiecznych kanałów zgtaszania nieprawidłowości,
• ochrona osób zgłaszających przypadki Korupcji (whistleblowing).

5. Podstawowe zasady przeciwdziałania Korupcji

W Spółce DOZAMEL wszelkie działania noszące znamiona Korupcji są surowo zabronione.

Pracownik nie może przyjmować ani oferować żadnych korzyści majątkowych w zamian za jakiekolwiek działanie zawodowe, z wyjątkami określonymi w niniejszej Polityce.

W Spółce obowiązują podstawowe zasady przeciwdziałania Korupcji:

5.1.

Zasada Zero Tolerancji dla Korupcji — Spółka nie toleruje jakichkolwiek działań, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa w jakimkolwiek obszarze prowadzonym przez siebie działalności, a w szczególności działań o charakterze korupcyjnym, niezależnie od tego, gdzie one mają miejsce i komu przynoszą one korzyści.

5.2.

Zasada Przejrzystości Działania — Spółka działa w sposób przejrzysty, na podstawie i w granicach powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz zgodnie z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w poszczególnych Spółkach Grupy ARP.

5.3.

Zasada Osiągania Celów Zgodnych z Prawem — Spółka nie akceptuje wykorzystywania jakichkolwiek zasobów firmowych do osiągania celów zakazanych na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

5.4.

Zasada Dochowania Należytej Staranności — Spółka, angażując się we współpracę biznesową, dochowują należytej staranności przy wyborze kontrahentów.

5.5.

Zasada Nieprzekraczalnych Granic Promocji — działalność promocyjna Spółki jest realizowana wyłącznie w dobrej wierze i w granicach dozwolonych przez prawo, wytyczne i regulacje wewnętrzne oraz nie jest uznawana za sprzeczną z dobrymi obyczajami.

5.6.

Zasada Zakazu Przekazywania Korzyści — w Spółka jest zabronione przekazywanie pośrednio albo bezpośrednio korzyści majątkowych, osobistych oraz składanie obietnic ich przekazania, jak również powotywanie się na wpływy mogące przynieść choćby potencjalne korzyści definiowane jako niedozwolone przez prawo.

5.7.

Zasada Rzetelnej Dokumentacji — dokumentacja finansowa i rejestrowa w Spółce powinna być prowadzona w sposób rzetelny, sprawdzalny i odzwierciedlający rzeczywisty stan faktyczny.

5.8.

Zasada Reakcji na Nieprawidłowość — Pracownicy nie powinni pozostawać obojętni w reakcji na stwierdzoną lub podejrzewaną nieprawidłowość; należy niezwłocznie sygnalizować zgodnie z wewnętrznymi procedurami o przygotowaniu, usiłowaniu lub popełnieniu czynu zabronionego.

6. Wewnętrzna ocena ryzyka w odniesieniu do Korupcji

6.1.

Spółka regularnie, minimum raz do roku, przeprowadza oceny ryzyka w odniesieniu do Korupcji zgodnie z zasadami i metodyką określną w procedurze nr 102-00-02 „Ryzyko i możliwości (szanse)”.

6.2.

Ocena ryzyka Korupcji jest przeprowadzana doraźnie, w sytuacjach jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności, na przykład takie jak:

  • istotne zmiany organizacyjne lub w procesach,
  • zmiany obowiązujących wymagań prawnych,
  • istnieją uzasadnione obawy, że dana nieprawidłowość może mieć w bardzo krótkim czasie negatywne oddziaływanie,
  • wystąpienie naruszenia.

6.3.

O wynikach oceny ryzyka jest informowany Zarząd Spółki.

6.4.

Ocena ryzyka obejmuje obszary, które w szczególności mogą generować zagrożenia wystąpienia Korupcji:

  • działalność handlowa i inwestycyjna oraz zawieranie umów,
  • udzielanie grantów, dofinansowań i pożyczek,
  • zwolnienia z długu, umorzenia odsetek, przewlekłość w ich egzekucji,
  • nabywanie, obejmowanie lub zbywanie akcji i udziałów spółek prawa handlowego,
  • działalność marketingowa i promocyjna,
  • działalność dobroczynna i charytatywna,
  • darowiznyi sponsoring,
  • działania związane z zatrudnianiem, wynagradzaniem, szkoleniem i promocją Pracowników,
  • działalność socjalno-bytowa,
  • powierzanie zleceń w zakresie doradztwa specjalistycznego i zawodowego,
  • działalność związana z podatkami i sprawozdawczością finansowa,
  • bezpieczeństwo informacji prawnie chronionych
  • udział w postępowaniach zakupowych, w tym udział w przetargach,
  • udział w procesie sprzedaży środka trwałega, wyposażenia, materiatow i innych (w tym uczestnictwo w pracach komisji likwidacyjnej),
  • odbioru prac (potwierdzających ich wykonanie)

6.5.

Za przeprowadzanie oceny ryzyka odpowiada Dział Zarzadzania Zgodnością i ZSZ, który jest wspierany merytorycznie w procesie oceny ryzyka przez dyrektorów/kierowników KO, specjalistów i personel Spółki.

7. Współpraca z partnerami biznesowymi Spółki

7.1.

Spółka stosuje uczciwe i jednolite zasady przy wyborze partnerów biznesowych, a ich wybór oparty jest o obiektywne kryteria takie jak: jakość, cena, rzetelność i przestrzeganie zasad etycznego biznesu.

7.2.

Spółka wyklucza możliwość współpracy z partnerem biznesowym, wobec którego powzieta informację o wydaniu prawomocnego wyroku skazującego za przestępstwo Korupcji, który nie przestrzega zasad uczciwej konkurencji oraz który podejmuje próby wpływania w sposób niewłaściwy na działalność Spółek wchodzących w skład Grupy ARP

7.3.

Jeżeli zachodzą przesłanki wskazujące na możliwość wystąpienia Korupcji, nawiązanie współpracy z partnerem biznesowym wymaga przeprowadzenia oceny ryzyka Korupcji.

7.4.

W przypadku wystąpienia przesłanek wskazujących na możliwość wystąpienia Korupcji, dyrektor/kierownik zarządzający pracą obszaru, w ramach którego nawiązywanajest współpraca niezwłocznie podejmuje wszelkie środki mające na celu ustalenie, czy mogła ona wystąpić lub wystąpiła.

7.5.

Spółka, we współpracy z partnerami biznesowymi stosuje zasadę „Zero Tolerancji dla Korupcji”, która oznacza bezwzględny zakaz oferowania, wręczania, żądania lub przyjmowania jakichkolwiek korzyści majątkowych lub osobistych w celu uzyskania przewagi biznesowej, wptywania na decyzje lub naruszania zasad uczciwej konkurencji. Partnerzy zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, norm etycznych oraz wewnętrznych procedur antykorupcyjnych. Szczegółowe zasady realizacji i egzekwowania tej polityki, w tym mechanizmy kontroli, procedury zgłaszania naruszeń oraz konsekwencje ich łamania, są każdorazowo określone i regulowane w zawartej pomiędzy stronami umowie.

7.6.

Partnerzy Biznesowi są zobowiązani do zgłaszania wszelkich przypadku podejrzenia wystąpienia korupcji lubnaruszenia zasad Polityki Antykorupcyjne przez którąkolwiek ze stron umowy za pośrednictwem kanału sygnaliści – https://dozamel.pl/sygnalisci-zgloszenia-wewnetrzne.

8. Przyjmowanie i wręczanie prezentów, dokonywanie wydatków reprezentacyjnych

8.1.

Zabronione jest przyjmowanie i wręczanie prezentów lub dokonywanie wydatków reprezentacyjnych, na rzecz osób trzecich, które wpłynąć na bezstronność lub podejmowane decyzje

8.2.

Spółka DOZAMEL uznaje, że dozwolone jest przekazywanie i przyjmowanie korzyści w formie drobnych prezentów o niewielkiej wartości lub dokonywanie wydatków reprezentacyjnych na rzecz osób trzecich o wartości do 200 zł brutto, pod warunkiem, że te działania są podejmowane w związku z wykonywaniem zadań służbowych w dobrej wierze na rzecz rozwoju relacji biznesowych, w toku zwykłej działalności gospodarczej, nie naruszają przepisów prawa lub wewnętrznych regulacji obowiązujących w Spółce oraz nie mają wpływu na bezstronność lub decyzje biznesowe i nie są powiązane z oczekiwaniem wzajemności.

8.3.

Przekazywane i przyjmowane korzyści nie mogą być:
a) otrzymywane lub wręczane w formie gotówki lub jej ekwiwalentów (np. bonów upominkowych, pożyczek, udziałów, akcji lub opcji na akcje),
b) otrzymywane lub wręczane uczestnikom postępowań zakupowych i przetargowych,
c) sprzeczne z Interesem Grupy ARP oraz interesem Spółki DOZAMEL

8.4.

Wszystkie przyjmowane i wręczane przez Pracowników Spółki prezenty podlegają ewidencji w prowadzonym przez Spółkę „Rejestrze korzyści”

8.5.

Wręczenie lub przyjęcie prezentu powyżej wartości określonej w pkt. 8.2. może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego pracownika lub cztonka zarządu Spółki, w zależności od jego wartości.

8.6.

Zasady przekazywania i przyjmowania prezentów przez pracowników Spółki są uregulowane w wewnętrznej procedurze Spółki DOZAMEL „Zasady przekazywania i przyimowania prezentów przez pracowników Spółki”.

8.7.

Darowizny i sponsoring

8.8.

Wszelkie darowizny i dziatania sponsoringowe realizowane przez Spółkę DOZAMEL są zgodne z prawem, przejrzyste, etyczne oraz nie stanowią formy Korupcji lub niedozwolonego wpływu na decyzje biznesowe.

8.9.

Przyznawanie darowizn oraz prowadzenie działalności sponsoringowej odbywa się zgodnie z wewnętrznymi procedurami Spółki, określającymi szczegółowe zasady i tryb postępowania w tym zakresie.

9. Konflikt Interesów

9.1.

Spółka jest świadoma, że konflikt interesów może prowadzić do nieprawidłowości w obszarze Korupcji, dlatego podejmuje wszelkie możliwe działania aby unikać konfliktów interesów. Aby to było możliwe wszyscy pracownicy zobowiązani są do identyfikowania potencjalnego konfliktu interesów własnych i Spółki oraz zgłaszanie go do bezpośredniemu przełożonego w celu podjęcia odpowiednich działań (np. wyłączenia pracownika z procesu podejmowania decyzji, komisji przetargowej czy z kontaktów z partnerem biznesowym/funkcjonariuszem państwowym, przeniesienie pracownika, ograniczenie dostępu pracownikowi do dokumentacji, wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych w odniesieniu do działań danego pracownika, dodatkowy nadzór czy inne dodatkowe mechanizmy kontrolne.

9.2.

Każdy pracownik ma obowiązek unikać handlowych, finansowych oraz innych bezpośrednich lub pośrednich interesów lub stosunków, pozostających w konflikcie z interesami Spółki, lub takich, które ograniczają lojalność pracowników wobec firmy. Należy unikać lub zaprzestać wszelkiej działalności, która byłaby choćby zapowiedzią takiego konfliktu, chyba, że po ujawnieniu tego faktu Zarządowi, zostanie ustalone, że działanie to nie jest ani nieetyczne ani niewłaściwe, nie wystawia uczciwości na próbę ani nie stanowi zagrożenia dla reputacji i pozycji Spółki.

9.3.

W przypadku przyjęcia przez pracownika dodatkowej pracy lub wykonywania prac zleconych przez i na rzecz dostawcy, klienta lub konkurenta DOZAMEL, lub wykonywania innych prac zewnętrznych, które mogłyby mieć negatywny wpływ na wyniki jego pracy lub na jego lojalność wobec DOZAMEL Sp. z 0.0., pracownik jest zobowiązany powiadomić bezpośredniego przełożonego lub Prezesa Zarządu oraz Biuro Zarządzania Kapitałem Ludzkim.

9.4.

Szczegółowe zasady postępowania w celu unikania Konfliktu Interesów są uregulowane w wewnętrznej procedurze Spółki „Zarządzanie konfliktem interesów”

10. Nawiązywanie i prowadzenie relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne

10.1.

Ze względu na szczególną rolę organów administracji publicznej i osób pełniących funkcje publiczne, a także ze względu na obowiązujące przepisy kodeksu karnego, regulujące przestępstwa przekupstwa osoby pełniącej funkcję publiczną, wszelkie kontakty z funkcjonariuszami publicznymi powinny odbywać się w sposób transparentny i oficjalny.

10.2.

Niedopuszczalne jest omawianie kwestii biznesowych podczas nieformalnych (prywatnych) spotkań z funkcjonariuszami publicznymi, tj. spotkań, w których osoba pełniąca funkcje publiczne nie uczestniczy jako przedstawiciel organu administracji publicznej

10.3.

Oficjalne spotkania, rozmowy czy komunikacja powinny odbywać jedynie na gruncie służbowym i za pomocą służbowych środków komunikacji.

10.4.

Zabronione jest przyjmowanie lub wręczanie jakichkolwiek prezentów i zaproszeń, obiecywania jakichkolwiek korzyści i w jakikolwiek sposób Funkcjonariuszom Publicznym, w tym dokonywania wydatków reprezentacyjnych, w każdym przypadku, gdy mogą one być uznane jako forma wywarcia wpływu na wykonywanie powierzonych im czynności w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami, w szczególności jeżeli mogą być odebrane jako forma Korupcji, mająca na celu wywarcie wpływu na wydawane decyzje lub inne dokumenty administracyjne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Spółkę.

11. Szkolenia i świadomość

11.1.

Spółka w sposób ciągły ksztattuje świadomość pracowników i partnerów biznesowych w zakresie obowiązywania zasady „Zero tolerancji dla Korupcji”

11.2.

Personel DOZAMEL jest zobowiązany do udziału w regularnych szkoleniach z zakresu przeciwdziałania Korupcji:

  • po wystąpieniu nieprawidłowości w obszarze Korupcji.
  • podczas zatrudnienia lub nawiązywania współpracy,
  • okresowo w ramach szkoleń przypominających zasady i procedury postępowania,
  • podczas wdrażania nowych regulacji wewnętrznych,

11.3.

Szkolenia okresowe odbywają się nie rzadziej niż raz na 2 lata.

11.4.

Programy i harmonogram szkoleń personelu w zakresie zapobiegania Korupcji są opracowywane i realizowane przez Dział Zarządzania Zgodnością i ZSZ.

11.5.

Partnerzy biznesowi DOZAMEL powinni zapewnić regularne szkolenia z zakresu przeciwdziałania Korupcji. Jeżeli przed rozpoczęciem współpracy z DOZAMEL brak jest udokumentowanego potwierdzenia udziału w takim szkoleniu, zostanie ono przeprowadzone przez Dział Zarządzania Zgodnością i ZSZ.

12. Zasady monitorowania zagrożeń korupcyjnych

12.1.

System zarządzania dziataniami antykorupcyjnymi jest monitorowany pod kątem ryzyka Korupcji (m.in. zakupy, przetargi, negocjacje umów) oraz okresowo poddawany przegladom przez Dział Zarzadzania Zgodnością i ZSZ i najwyższe kierownictwo, w celu oceny jego skuteczności oraz wdrażania niezbędnych usprawnień.

12.2.

Przeglądy odbywają się nie rzadziej niż raz w roku, a także w przypadku wystąpienia istotnych zmian w organizacji lub obowiązujących przepisach prawa.

12.3.

Spółka w sposób cykliczny przeprowadza lub zleca przeprowadzenie audytu wprowadzonych rozwiązań antykorupcyjnych pod kątem ich efektywności jak i ryzyka powstawania zdarzeń korupcyjnych oraz odpowiedniego sposobu dokumentowania stosowanych rozwiązań.

12.4.

Spółka weryfikuje partnerów biznesowych pod kątem braku zgodności i ryzyka Korupcji w zakresie dostosowanym do potrzeb Spółki oraz Grupy ARP.

12.5.

Za zarządzanie audytami wewnętrznymi systemu antykorupcyjnego, tj. ustalenie programu audytów wewnętrznych oraz audytów partnerów biznesowych odpowiada Działu Zarządzania Zgodnością i ZSZ.

12.6.

Audyty wewnętrzne są przeprowadzane zgodnie z procedura nr 103-00-05 „Audyt wewnętrzny”.

13. Reagowanie na nieprawidłowości korupcji

13.1.

Każdy, kto dowiedział się lub uzyskał wiedzę o zdarzeniu niezgodnym z niniejszą Polityką lub innymi przepisami/regulacjami antykorupcyjnymi, jest zobowiązany do zgłoszenia takiej nieprawidłowości oraz do odpowiedniej reakcji na próby korupcji.

13.2.

Każdy pracownik, współpracownik Spółki ma obowiązek niezwłocznego zgłoszenia każdego przypadku wystąpienia Korupcji lub który może budzić podejrzenie możliwości wystąpienia Korupcji bezpośredniemu przełożonemu lub członkowi zarządowi Spółki lub anonimowo za pośrednictwem kanatu zgłoszeń wewnetrznych dostępnym pod adresem https://dozamel.pl/sygnalisci-zgloszenia-wewnetrzne.

13.3.

Partnerzy Biznesowi lub ich przedstawiciele zobowiązani są do dokonywania zgłoszeń każdego przypadku wystąpienia Korupcji lub który może budzić podejrzenie możliwości wystąpienia Korupcji zgodnie z trybem opisanym w punkcie nr 7 niniejszej Polityki

14. Sankcje

14.1.

Każdy przypadek niestosowania się do zasad Polityki będzie rozpatrywany oddzielnie i może pociągnąć za sobą konsekwencje służbowe.

14.2.

Osoby fizyczne odpowiedzialne za naruszenie regulacji systemu zarządzania działaniami antykorupcyjnymi, w tym niniejszej Polityki oraz przepisów obowiązującego prawa będą podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu – do rozwiązania umowy włącznie, oraz mogą podlegać odpowiedzialności za szkodę powstałą wskutek umyślnego działania korupcyjnego i odpowiedzialności karnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 Kodeks Karny.

14.3.

Partnerzy Biznesowi, którzy naruszają postanowienia niniejszej Polityki oraz zapisów w umowach mogą być zagrożone rozwiązaniem umowy, surowymi karami pieniężnymi, dodatkową karą cywilną oraz innymi skutkami wskazanymi w umowie.

14.4.

W przypadku stwierdzenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia przepisów obowiązującego prawa, w tym w szczególności przepisów dotyczących przeciwdziałania korupcji, Zarząd Spółki niezwłocznie dokonuje zgłoszenia każdego takiego zdarzenia do właściwych organów, w tym w szczególności do właściwych organów ścigania (Policji, Prokuratury, CBA) oraz — w zależności od charakteru sprawy — do innych uprawnionych instytucji państwowych lub samorządowych. Zgłoszenia dokonywane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi procedurami Spółki.

15. Postanowienia końcowe

15.1.

Komórki odpowiedzialne za realizację niniejszej polityki na wniosek Rady Nadzorczej Spółki przekazują Radzie informację o działaniach objętych jej treścią.

15.2.

Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji Biuro Zarządzania Kapitałem Ludzkim przekazuje oświadczenie o zapoznaniu się z polityką antykorupcyjną (załącznik 1) wrazz rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie innej niż stosunek pracy umowy

15.3.

Spółka DOZAMEL zapewnia publiczny dostęp do Polityki Antykorupcyjnej poprzez jej zamieszczenie na stronie internetowej

16. Załączniki

Załącznik nr 1 — Oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką Antykorupcyjną DOZAMEL

17. Dokumenty związane

  • Procedura nr 102-00-02 „Ryzyko i możliwości (szanse)”
  • Procedura nr 103-00-05 „Audyt wewnętrzny”
  • Regulamin zgłoszeń wewnętrznych NW-0/10023

18. Historia zmian dokumentu

DATANR WYDANIANR WNIOSKUCEL ZMIAN
2025-10-1001 Wydanie 01 Polityki